Intervju med Richard Woodbridge

Richard Woodbridge

 

Intervju med Richard Woodbridge om sammanslagningen mellan Filippa K och Oscar Jacobson, branschens utveckling och framtidens ledarskap

Vi sitter här på Filippa K huvudkontor idag – vilka fördelar ser du med sammanslagningen mellan Filippa K och Oscar Jacobson?

Först och främst har vi två starka bolag med olika men kompletterande styrkor. Under hösten 2025 inledde vi ett mer strukturerat arbete med samgåendet, där vi ser att bolagen i grunden är uppbyggda på liknande sätt – organisatoriskt och strukturellt. Det finns inte en "silver bullet-synergi" som plötsligt frigör massor av miljoner i värde, men det finns möjligheter till förbättringar på nästan varje rad i resultaträkningen. Kunskapsutbytet mellan teamen är en stor fördel.

Hur har utvecklingen sett ut för Oscar Jacobson under de senaste åren?

Jag har varit med i fem år. Inledde med pandemin som var tuff samtidigt som bolaget kom från år innan Covid då det sett över tid varit ett resultat runt noll. Sedan 2022 har vi dock haft en positiv utveckling. Idag är vi stabila med en rörelsemarginal på runt 9-10 %, en årlig tillväxt på drygt 10% och en total omsättning som är dubbelt så hög jämfört med 2019. Filippa K kommer från ett antal tuffa år med stora förluster, men vi ser samma typ av utmaningar där som vi lyckats ta oss igenom med Oscar.

Hur ser du på branschens förändringar över tid? 

Överlag är jag positiv. Vi ser att varumärken som står för kvalitet vinner mark, medan slit-och-släng-kulturen har tappat. Det är inte längre fokus på att maxa varje kollektion med designtryck och snabba trender, utan mer på hållbarhet och långsiktighet.

Hur påverkas produktionsmodellen av detta? Är det fortfarande kollektionsdrivet? 

Nej, vi går mer och mer ifrån det. Många nya varumärken släpper produkter löpande istället för i stora kollektioner. Det är snabbare, mer dynamiskt och bättre anpassat efter hur konsumenten handlar idag. Vi själva har också satsat stort på lager och tillgänglighet – idag har vi över 200 modeller med matchande kostymer, skjortor, stickat och skor som lever länge över tid och alltid är redo för omedelbar leverans. Det skapar en ny typ av köpupplevelse och långsiktighet.

Hur ser ni på expansion – internationellt eller fortsatt fokus på Norden? 

Just nu sker 97 % av Oscar Jacobsons försäljning i Norden. Vi är inte intresserade av en bred "internationell explosion", utan fokuserar på att välja en eller ett par marknader och göra det ordentligt. Det handlar om att bygga långsiktigt, inte jaga snabb tillväxt.

Vissa varumärken har global potential, andra fungerar bättre lokalt. Hur ser du på det?

Exakt så. Vissa varumärken är byggda för en internationell arena, andra passar bättre lokalt. Det gäller att känna sitt varumärke och vilken fas det befinner sig i. Just nu ser vi att ett mer fokuserat och koncentrerat arbete ger bäst resultat.

Jag som kund uppskattar verkligen den personliga servicen i butikerna – till exempel när någon plockar fram en kavaj som bara finns i två exemplar. Hur ser ni på den typen av kundupplevelser? 

Det är något vi verkligen värdesätter och vill utveckla vidare. det är en riktning vi kommer gå i – mer personlig, upplevelsebaserad handel.

Låt oss prata om hållbarhet. Kan man ens säga "fast fashion" och "hållbarhet" i samma mening?

Jag tror faktiskt det – om man gör det rätt. H&M till exempel, har ju varit både möjliggörare och förebild i vissa avseenden. Men det är ett ansvar som hela branschen måste bära, inte bara de stora aktörerna. Vi måste tänka långsiktigt och våga vara självkritiska.

Vi har flera kunder vi stöttar inom individuellt ledarskap. – Vad är viktigt för dig på det området?  

Jag tror på att leva som man lär. Det funkar inte att säga en sak och göra en annan. Det handlar om att gå först, även när det är obekvämt. I tuffa tider krävs ett tydligare och ibland hårdare ledarskap. Men i andra faser gäller det att släppa taget och ge ansvar och mandat. Bra ledarskap är situationsanpassat.

Har synen på ledarskap förändrats i Sverige, tycker du? 

Ja, tidigare ville ingen kalla sig chef – nu börjar det bli mer accepterat igen. Vi påverkas ju av omvärlden. I USA ser vi en mer auktoritär stil ta plats, medan Sverige traditionellt går åt det mer demokratiska hållet. Jag tror att båda har sin plats, beroende på situation och bolagets fas.

Mer personligt – var hämtar du din energi? 

Träning är en viktig del, Har jag en timme ledigt mitt på dagen tränar jag gärna,

Om vi avslutar med kunden – vem är egentligen Oscar Jacobsons kund idag? 

Våra kunder följer vi genom livet. Första gången vi träffas är ofta när han ska ta studenten och köper sin första kostym. Nästa gång är det kanske första jobbet, sedan bröllop, och vidare in i andra viktiga livshändelser. Vi vill finnas där genom hela resan – det är en upplevelse i sig.


 

Vi vill finnas där genom hela resan – det är en upplevelse i sig.

 
Olle PalmNews